Vi ansvarar för Bostadens arbete med personalfrågor. Vårt uppdrag är att stödja ledning och chefer så att Bostaden idag och i framtiden är en attraktiv arbetsplats med hög kompetens och produktivitet. Vår avdelning arbetar rådgivande och stödjande samt säkrar att våra personalrutiner fungerar.
HR-specialist
(Klicka för mer information)
Malin Höber är HR-specialist på Bostaden och arbetar bland annat med rekrytering, utbildning, chefsstöd, personalstatistik, arbetsgivarvarumärke samt ansvarar för Bostadens hälsoinspirationsgrupp.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det bästa med mitt jobb är variationen av arbetsuppgifter samt att få hjälpa Bostadens chefer och medarbetare i olika frågor. Ena dagen arbetar jag med rekrytering och nästa dag med att utveckla arbetsgivarvarumärket eller att anordna någon hälsoaktivitet för medarbetarna.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Ingen dag är den andra lik men jag börjar alltid med att gå igenom mejlen. I övrigt så varierar dagarna mycket beroende på vad som måste prioriteras. Ibland så får jag släppa det jag håller på med för att prioritera något viktigare. Arbetsdagen kan bestå av allt från att hålla i anställningsintervjuer till att sammanställa och analysera personalstatistik eller stötta en chef i någon fråga.
Vad krävs för att jobba som HR-specialist?
För att lyckas i rollen som HR-specialist behövs en HR-utbildning samt erfarenhet av arbete inom området. I HR-rollen arbetar man både självständigt och tillsammans med kollegor och chefer i organisationen. Därför är det viktigt att man är relationsskapande samt lyhörd för andras behov.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Det bästa med Bostaden är alla fantastiska kollegor. Jag skulle beskriva Bostaden som ett familjärt företag med ett vänligt klimat och stor gemenskap. Bostaden är en arbetsgivare som är måna om sina anställda och erbjuder bra förmåner.
HR-assistent
(Klicka för mer information)
Alexandra är en av tre medarbetare på HR och har hand om Bostadens löneadministration. Utöver det arbetar hon även med bland annat arbetsmiljö, områden inom diskriminering och en del systemstöd inom HR-området.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det bästa med mitt jobb är kontakten man får med alla människor, både medarbetare och chefer. HR finns som stöd till hela verksamheten och det är alltid lika roligt att få komma hem efter en arbetsdag och känna att man kunnat hjälpa och stötta medarbetare, chefer eller organisationen i stort. Dessutom gillar jag variationen. Jag har dels hand om lönehanteringen och det som hör till den, dels arbetar jag en del i våra olika system såsom personalhandbok och avvikelsesystem. Men arbetet innebär även som sagt möten och kontakter som ofta resulterar i olika problemlösningar.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag börjar alltid dagen med att kolla igenom mejlen. Sen varierar dagarna mycket beroende på vilken dag det är i månaden. Är det tid för lönekörning ägnar jag stora delar av dagen åt administration av löneunderlag och löneuträkningar. Annars kan dagen bestå av kontakter och möten med olika aktörer kring pensionsfrågor, tolkning av våra kollektivavtal, semesterberäkningar eller olika typer av personalfrågor.
Vad krävs för att jobba som HR-administratör?
För att arbeta som HR-administratör är det viktigt att man är strukturerad och kan arbeta med många ärenden och uppgifter samtidigt. Dessutom är det en fördel om du gillar service, siffror och att prata och samarbeta med många olika människor. Sen kan det vara bra om du har en bakgrund eller utbildning inom ekonomi eller personal.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Bostaden är en fantastisk arbetsgivare! Det finns en fin gemenskap och vi-känsla som jag tycker genomsyrar hela företaget och vi hjälps tillsammans åt för att alla ska trivas och att vi ska nå våra mål. Vi har högt i tak och arbetar med frihet under ansvar vilket jag tror är en bidragande faktor till att många arbetar här länge.
IT,
Umeå
Sista ansökningsdatum 2024-04-25
AB Bostaden i Umeå
Box 244, 901 06 Umeå
ORGANISATIONSNUMMER 556500-2408
Telefon
090-17 75 00 (växel)
E-post
ab.bostaden@bostaden.umea.se
Besöksadress
Östra Kyrkogatan 2