På hållbarhetsavdelningen ansvarar vi för att Bostaden fokuserar på de hållbarhetsområden som vi har störst påverkan på och kan göra störst skillnad inom. Hållbarhetsavdelningen är en stabsfunktion som ska stödja de funktioner och arbeten som har utmaningar och möjligheter i den hållbara utvecklingen. Vilka hållbarhetsområden vi ska fokusera på kan du läsa mer om i vår Hållbarhetsstrategi som beslutades av vår styrelse hösten 2021.
Exempel på hållbarhetsområden som vi kommer att ansvar för eller stödja inom, internt och externt, de närmsta åren är:
Klimatpåverkan (materialval, inköp, upphandlingskrav, tidiga skeden, affärsmål, beräkningar och uppföljning, Allmännyttans klimatinitiativ, övergripande kommunmål)
Cirkulär ekonomi (återbruk, återvinning, giftfria material, upphandlingskrav, tidiga skeden)
Mobilitet (delningstjänster, laddinfrastruktur, cykelanvändning, mobilitetsnorm)
Hållbarhetsrapportering, CSRD (dubbel väsentlighetsanalys, årsredovisning)
Trivsel och trygghet (mötesplatser, affärsmål, dialogarrangemang, övergripande kommunmål)
Integration och inkludering (Hållbara tillsammans, dialogarrangemang, affärsmål, övergripande kommunmål)
Klimarisker och klimatsäkring (översvämning, snömängder, erosion)
Hållbarhetschef
(Klicka för mer information)
Som hållbarhetschef arbetar jag övergripande med Bostadens hållbarhetsfrågor och har resultatansvar för några av affärsmålen. Det innebär att jag ska hålla samman, driva och förankra företagets hållbarhetsarbete samt samverka med andra aktörer.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det bästa med att jobba som hållbarhetschef på Bostaden är att få göra skillnad för ett bättre Umeå – varje dag. Hela samhället står inför utmaningar som handlar om exempelvis integration, klimatförändringar och trygghet. Det betyder att jag behöver ha ett brett nätverk och goda relationer med inom och utanför Bostaden.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Det finns nog inga typiska dagar i den här rollen då det är väldigt varierande arbetsuppgifter kopplat till de olika målområde i affärsplanen som ska uppnås, nya lagar inom hållbarhet och att det sker förändringar i omvärlden. Det kan handla om att åka vara delaktig i olika arbeten för att öka användningen av återbrukat material, klimatberäkningar, delta i dialogträffar med hyresgäster och Umeåbor, ta reda på vad vi kan göra mer av för att öka trivseln i våra bostadsområden och hitta svar på frågor som gör att vi kan ta kliv framåt i den hållbara utvecklingen.
Vad krävs för att jobba som hållbarhetschef?
För att kunna jobba som hållbarhetschef krävs ett stort intresse av samhällsfrågor för att ständigt hålla sig uppdaterad i särskilt viktiga utvecklingsfrågor som är relevanta för ett allmännyttigt bostadsbolag som Bostaden är. Det krävs också en analytisk förmåga och att kunna jobba självständigt samt en förmåga att kommunicera något svårt och komplext så att de allra flesta kan förstå. Arbetet är företagsövergripande och branschöverskridande så en social kompentens för att bygga nätverk och skapa långsiktiga relationer är också viktigt.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Som arbetsgivare är Bostaden varm och inkluderande med generösa förmåner som exempelvis friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Bostaden är ett stabilt företag som vill utvecklas och gör en viktig skillnad i samhället och blir därför en trygg arbetsgivare.
Hållbarhetssamordnare
(Klicka för mer information)
Alexandra arbetar som hållbarhetssamordnare på Bostaden. Det innebär att arbeta med att driva, implementera och förankra företagets hållbarhetsarbete.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det bästa med mitt arbete är möjligheten att bidra till en hållbar utveckling – både inom Bostadens verksamhet, för våra hyresgäster och här i Umeå.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag har väldigt varierande arbetsuppgifter vilket gör att min roll inte har några typiska arbetsdagar. En arbetsdag kan därför innehålla allt ifrån att samverka med olika aktörer, planera och genomföra hållbarhetsrelaterade projekt, göra omvärldsbevakningar och att stötta kollegor och leverantörer inom området hållbarhet.
Vad krävs för att jobba som hållbarhetssamordnare?
Det krävs ett stort engagemang av att vilja utveckla samhället till att bli mer hållbart, både ur ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Det underlättar att ha en förmåga att samverka med andra, vara analytisk samt att kunna genomföra aktiviteter från idé till färdigt resultat. Det är även bra att ha en generalistisk förmåga som gör att man kan lite och mycket, detta för att arbetsområdet är brett och kräver en grundförståelse inom flera olika områden.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Bostaden är en väldigt välkomnande och accepterande arbetsplats med en fin gemenskap. Jag tycker att verksamheten kantas av en framåtanda och en ständig vilja av att utvecklas till det bättre.
AB Bostaden i Umeå
Box 244, 901 06 Umeå
ORGANISATIONSNUMMER 556500-2408
Telefon
090-17 75 00 (växel)
E-post
ab.bostaden@bostaden.umea.se
Besöksadress
Östra Kyrkogatan 2