Marknadsavdelningen består av Kommunikation och Kundcenter.
Kommunikation
Kommunikationsenheten ansvarar för Bostadens strategiska interna- och externa kommunikation. I uppdraget ingår även varumärkesutveckling samt rådgivning i alla typer av kommunikationsfrågor. Enheten ansvarar också för kris- och presskommunikation, webb, intranät samt marknadsföring och sponsring.
Kundcenter
Kundcenter ansvarar för uthyrning av bostäder, bilplatser, garage, extra förråd. Kundadministratörerna är ansiktet utåt och även Bostadens företagsreception ligger under Kundcenter. Enheten jobbar till stor del med kundkontakter som innebär guidning och rådgivning, allmänna uthyrningsfrågor, kreditprövningar, ekonomiska utredningar och avtalsfrågor och även all administration kopplat till hyresavtalen.
Hyreshandläggare
(Klicka för mer information)
I Elins tjänst som hyreshandläggare på Bostaden har hon nära kontakt med hyresgästerna. Hon sköter mycket av det administrativa arbetet kring Bostadens lägenheter, bilplatser, förråd, samt handlägger ärenden.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det bästa med mitt jobb är att man får arbeta administrativt, handlägga ärenden, hjälpa andra människor som både är boende hos oss på Bostaden och för dom som inte är hyresgäster. Ett jobb som verkligen är inspirerade, utmanande och energifullt.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Börjar alltid morgonen med att kolla mejlen sedan lägger jag ut lägenheter för uthyrning, skapar sedan avtal för både lägenheter bilplatser och förråd. Säger upp objekt som har inkommit dagen innan. Handlägger sedan ärenden och svara på mejl.
Vad krävs för att jobba som hyreshandläggare?
För att jobba på kundcenter behövs en god datorvana, bra tålamod samt att man gillar kundmöten.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Bostaden är en trygg arbetsgivare och har en välkommande miljö där både medarbetare och chefer hjälps åt för att driva varsamheten framåt. Bra med förmåner samt att man känner glädje när man går till jobbet.
Kommunikationsansvarig
(Klicka för mer information)
Anna Wiberg ansvarar för Bostadens externa och interna kommunikation och information.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Att få vara med och kommunicera Bostadens varumärke och vårt viktiga uppdrag. Vi är unika i vår roll som allmännyttigt bolag och att få vara en del av det och arbeta för ett bättre Umeå slår allt jag tidigare gjort i kommunikationsväg.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag skulle säga att det inte riktigt finns en typisk arbetsdag i min roll, det är så otroligt varierat. Det handlar såväl om strategiskt arbete som operativt. Det spänner från övergripande planerad kommunikation (exempelvis årsplanering av vår externa kommunikation av våra projekt, kommunikationsplaner, omvärldsbevakning,)projektledning till dagligt internt och externt kommunikationsstöd (exempelvis kommunikation direkt till våra hyresgäster, intranät, webbplatsen, sociala medier och så vidare) pressarbete, sponsringsärenden och så vidare. Många bollar i luften helt enkelt och saker kan förändras snabbt.
Vad krävs för att jobba som kommunikatör?
Min bakgrund med både universitetsutbildning och drygt femton år som kommunikatör har varit en bra kombination för att arbeta som kommunikatör och pressansvarig på Bostaden.
Som Bostadens presstalesperson så behöver man erfarenhet av tidigare pressarbete. Jag har många externa och interna kontakter i mitt arbete och vi jobbar i ett högt tempo. En viktig del i mitt arbete är givetvis att kunna uttrycka mig i tal och skrift både på svenska och engelska och förmågan att arbeta med klarspråk.
Rent formellt ser Bostaden gärna att det finns högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller motsvarande samt bred erfarenhet inom området.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Den bästa jag haft! Här ges chansen till att vara med och påverka och det finns möjligheter att vara delaktig i mycket av det som sker. Jag har så otroligt många kompetenta kollegor som brinner för det dom gör så det är en fröjd att gå till jobbet varje dag!
Hyreshandläggare
(Klicka för mer information)
Alexandra Sterner jobbar på Kundcenter i Backoffice som hyreshandläggare. I mitt jobb har jag daglig kontakt med framför allt bostadssökande via telefon, mejl och i vår kundmottagning. Fokus ligger på service och administration.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Arbetsuppgifterna är varierande och det finns alltid nytt att lära. Att dagligen ha kontakt med människor inte bara från Sverige utan hela världen gör att den ena dagen inte är den andra lik och att dessutom få prata engelska är ett plus. På Kundcenter jobbar vi i team och det är både utvecklande och roligt.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
På morgonen publicerar jag lägenheter, bilplatser och förråd för uthyrning på vår hemsida. Därefter påbörjar jag handläggning av nya avtal samt bekräftar uppsägningar men handlägger också ansökningar om lägenhetsbyten, andrahandsuthyrningar och kontraktsöverföringar. Varje dag kommunicerar jag mycket via mejl och telefon både internt och externt. I mitt uppdrag har jag också tät kontakt med Umeå Kommun och Umeå Energi.
Vad krävs för att jobba som hyreshandläggare?
Att du är serviceinriktade, strukturerad och gillar att jobba i team. Du behöver ha förmågan att bemöta kunder på bästa sätt. Det är viktigt att de beslut som fattas grundar sig på alla människors lika värde och att vi gör likvärdiga bedömningar i vår handläggning. Att kunna samarbeta är därför en viktig egenskap i arbetet som hyreshandläggare.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Boendefrågan är central i människors liv och att få vara en del av ett allmännyttigt bolag som står för en god värdegrund passar mig. Att ha en chef som jobbar verksamhetsnära, ger snabb återkoppling och synliggör min arbetsinsats gör mitt arbete givande. Bostaden ger ett generöst friskvårdbidrag och balans mellan arbete och fritid uppmuntras. Många hjälpsamma och trevliga arbetskamrater gör arbetsdagarna givande.
Fastighetsadministratör
(Klicka för mer information)
Anna-Karin Wretell är fastighetsadministratör och arbetar huvudsakligen med hyressättningssystemet Poängen.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det bästa med mitt jobb är att eftersom jag jobbar med hyressättningen, så blir jag insatt in i våra renoveringsprojekt och nyproduktion, jag hjälper projektledare och chefer att beräkna ny hyra om det innebär en standardförändring vid renovering. Jag räknar också ut hyran för nyproduktion.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Arbetsdagen börjar med att mejlen gås igenom. Kontakt med kollegor för att lösa olika frågor. Hyresberäkningar för olika projekt samt möten.
Vad krävs för att jobba som fastighetsadministratör?
Arbetet sker mest digitalt och kräver noggrannhet, och att lära sig systematiken för bruksvärdeshyran. Fördel är att ha kunskap i Excel och att ha bra kunskap i de tekniska system vi arbetar med.
Hur skulle du beskriva Bostaden som arbetsgivare?
Bostaden är en mycket bra arbetsgivare som är mån om sina anställda. Bra kollegor som hjälper varandra och familjärt.
AB Bostaden i Umeå
Box 244, 901 06 Umeå
ORGANISATIONSNUMMER 556500-2408
Telefon
090-17 75 00 (växel)
E-post
ab.bostaden@bostaden.umea.se
Besöksadress
Östra Kyrkogatan 2